معرفی تکنولوژی فلاتر (Flutter)
معرفی تکنولوژی فلاتر (Flutter)
نوشته شده توسط پویا محمدی در تاریخ 1399/2/12

فلاتر تکنولوژی جدیدی که توسط گوگل معرفی شده و جزو تکنولوژی های کراس پلتفرم (چند سکویی) میباشد، یعنی شما با یکبار توسعه یا پیاده سازی میتوانید چندین خروجی از این تکنولوژی دریافت کنید که در ادامه به بررسی فلاتر و خروجی های آن همینطور توضیح اجمالی در رابطه با این تکنولوژی خواهیم پرداخت.

معرفی : 

فلاتر در واقع یک اپلیکیشن SDK است که بر اساس آن میتوان برنامه هایی با کارایی بالا همچنین سازگار با Andriod ، IOS ، نرم افزار تحت وب (در نسخه Beta) و نرم افزار تحت ویندوز (فعلا در Technical Preview) را از یک کد استاندارد تولید کرد.

هدف از تولید و توسعه این تکنولوژی این است که توسعه دهندگان با یکبار تولید نرم افزار (برنامه نویسی) بتوانند نرم افزار هایی با کارایی بالا، همچنین نهایت سازگاری با سیستم عامل های مختلف در اختیار داشته باشند. فلاتر در مواردی نیز تغییراتی بوجود آورده است مثل تایپوگرافی، نمادها و ...

ویژگی ها:

خیلی جالبه با اینکه فلاتر نسبتا تکنولوژی جدیدی محسوب میشه اما شرکت های بزرگی مثل BMW، Ebay ، Square ، AliBaba و خود شرکت Google با استفاده از این تکنولوژی نرم افزارهایی را به بازار عرضه کردند.

طبق ادعای گوگل شما برای شروع با فلاتر نیاز به هیچ تجربه قبلی در زمینه توسعه (Develop) نرم افزارهای موبایل ندارید اما اگر قبلا با زبان هایی همچون Java یا Java Script آشنایی داشته باشید خیلی میتونه کمکتون کنه. همچنین برنامه نویسی شی گرا هم میتواند مفید باشد اما نباید از این نکته گذشت که برنامه نویسان غیر حرفه ای هم توانستند با فلاتر نرم افزار تولید کنند.

چرا از فلاتر استفاده کنیم؟

اصول اصلی فلاتر چیست؟

فلاتر شامل یک چارچوب مدرن و واکنش پذیر ، موتور رندر 2D ، ابزارک های آماده و ابزارهای توسعه است. تمامی این مولفه های ذکر شده در طراحی، ساخت، اشکال زدایی نرم افزارها با یکدیگر در تعامل هستند. در فلاتر همه چیز بر اساس چند اصل اساسی سازماندهی شده است.

ابزارک ها (widget):

در واقع ابزارک ها چارچوب اصلی رابط کاربری یک نرم افزار فلاتر محسوب میشوند. هر ابزارک بخش اجتناب ناپذیر رابط های کاربری به شمار می آیند. بر خلاف تکنولوژی های دیگر که المان ها و سایر خصوصیات را از هم جدا میکنند، فلاتر مدل شی یکپارچه و سازگار دارد به نام ابزارک (Widget).

یک ابزارک در واقع میتواند : 

  1. یک عنصر ساختاری (مانند یک دکمه یا منو)
  2. یک عنصر استایل گونه (مانند قلم یا طرح رنگی)
  3. جنبه ای از یک طرح (مانند Padding)
  4. و ...

ساختار لایه ها:

چارچوب اصلی فلاتر را یکسری از لایه ها تشکیل میدهند که هر لایه بر روی لایه ی قبلی بنا میشود.

 

 

برنامه نویسی
موبایل
برنامه نویسی موبایل
نرم افزار
نرم افزار تلفن همراه
چند سکویی
اندروید
IOS
Android
فلاتر
Flutter
Cross Platform
بومی
Native
گوگل
جدیدترین مطالب این دسته
همه چیز درباره فریم ورک react native
همه چیز درباره فریم ورک react native
فریم ورک vue js در سال ۲۰۲۰
فریم ورک vue js در سال ۲۰۲۰