نکات مهم برای داشتن وبسایت بهینه
نکات مهم برای داشتن وبسایت بهینه
نوشته شده توسط محسن فتحی در تاریخ 1398/8/4

رعایت ملزومات در هنگام طراحی سایت

در شروع طراحی سایت خود اپتدا باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم , نکاتی از قبیل

  1. موضوع سایت : در قدم اول و مهمتریم قدم انتخاب موضوع مناسب برای وبسایت است , شما میخواهید سایت شما در محور کدام موضوع اداره شود به عنوان مثال : فروشگاه اینترنتی , فروشگاه لباس و سایت معرفی , سایت کارخانه ها و معرفی محصولات و خدمات کارخانه , سایت برای جستجوی خودرو و معرفی نمایشگاه ها و ... .
  2. طراحی ظاهر سایت (رابط کاربری) : طراحی زیبا و در عین حال کاربر پسند یکی از مهمترین قسمت های طراحی هر وبسایتی است , سایت شما باید در عین زیبایی , مدرن باشد و راحتی کاربران در کار با آن و استفاده از وبسایت نیز در نظر گرفته شود , کاربران بخش های مورد نظر خود را با جستجو و کلیک های کمتری مشاهده نمایند .
  3. هدف سایت : سایت شما با چه هدفی طراحی میشود ؟ به عنوان مثال هدف از طراحی سایت دیوار نمایش آگهی ها و نیازمندی ها و خرید و فروش کالای دست دوم بود که با طراحی مناسب و تبلیغات به جا مهم و جا افتاده شده .
  4. استفاده از متد مدرن طراحی سایت از قبیل :
    1. طراحی متریال : متریل دیزاین یک زبان طراحی است که توسط شرکت گوگل معرفی گردیده , زبان طراحی مدرن و کاربر پسند و فوق العاده آشنا برای کاربران تلفن های همراه اندرویدی میباشد .
    2. طراحی واکنشگرا : امروز با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن تلفن های هوشمند بازار طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو نیز داغ شده , هدف این طراحی و مناسب شده و ایجاد فضای کاربر پسند و ساده برای کاربرانی است که از تلفن های هوشمند استفاده میکنند .
    3. HTML5 : برای بهینه شدن باید از تک ها و خصوصیات جدید زیان نشانه گذاری نیز بهره برد .
    4. CSS3 : خصوصیات جدید که در CSS3 اضافه شده میتواند نیاز های شما به فلش و فایل های جانبی را برطرف کرده و موجبات یک سایت کم حجم را فراهم نماید .
    5. پویا بودن وبسایت : سایت شما باید قابلیت انعطاف را دارا باشد , باید بتوان در آن مطالب مرتبط با موضوع را نوشت و امکان گذاشتن نظر برای کاربران را فراهم کرد .
    6. محتوای مناسب با موضوع : مهمترین قسمت سایت که برای کاربر جذابیت دارد محتوای سایت شما است , هرچقد طراحی زیبا و مدرن داشته باشید , هر چقدر وبسایت کاربر پسند داشته باشید و ... بدون محتوای مناسب و جذاب کاربران زیادی را نمیتوانید جمع کنید و وبسایتتان تبدیل به یک سایت مرده خواهد شد .

 

بهینه سازی حجم فایل استایل شیت و جاوا اسکریپت

فایل هایی درون وبسایت شما وجود دارند که شمایل سایت و برنامه نویسی سمت کاربر سایت شما را در آن ها نهفته است , این فایل ها میتوانند شامی نوسته , خصوصیات و دستورات برنامه نویسی باشند , معمولا برنامه نویس ها در هنگام برنامه نویسی فضای زیادی را به فاصله و شکستگی خط ها برای خوانایی بهتر کدها اختصاص میدهند , برنامه نویس ها برای کدها خود کامنت میگذارند تا در صورت نیاز به تغییر بتوانند با مطالعه کدهای خود مهفوم یک تکه کد برنامه نویسی شده و یا یک تابع را درک کنند و سریعتر اقدام به توسعه نمایند , همین امر باعث میشود فایل استایل و اسکریپت حجم بالایی به خود بگیرند و سرعت لود سایت به سبب همین امر کاهش یابد , برای جلوگیری از همچین اشکالی شما باید حجم فایل استایل شیت و جاوا اسکریپت خود را کم کنید , که این مهم را میتوان از طریق مینیفای کردن کدها به دست آورد .

به این صورت که فضاهای اضافی و فاصله و شکستگی خط ها از بین خواهد رفت و اگر نیازی به ادغام کدها باشد این کار در این فرایند انجام میگیرد و در نهایت شما دارای فایل های بهینه شده برای استفاده در وبسایت خود خواهید بود .

 

بهینه سازی تصاویر

تصاویر باید درست اندازه ای باشند که مورد استفاده قرار میگیرند به علاوه اینکه نباید پیکسل های اضافی و هرز داخل تصویر وجود داشته باشد چرا که حجم تصاویر به واسطه ان بیشتر خواهد شد , نکته دوم کم کردن حجم تصاویر است که با کم کردن حجم آن میتوان بیشتر از 75% حجم تصاویر را کم کرد .

 

رعایت نکات SEO

رعایت نکت زیر در طراحی سایت میتواند به بهینه شدن وبسایت شما کمک شایانی نماید :

  1. استفاده از html5
  2. استفاده از css3
  3. استفاده از شبکه ها اجتماعی
  4. استفاده ار متا تگ ها
  5. استفاده به جا از کلمات کلیدی
  6. استفاده از کلمات کلیدی و توضیحات
  7. استفاده از گوگل وب مستر تولز
  8. بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر

 

حجیم کار نکنیم

سعی کنید میزان خط کدهای خود برای طراحی وبسایت را به حداقل برسانید , به عنوان مثال شما نیاز به 3 قسمت کنار هم دارید , میتوان این سه قسمت را با یک DIV و خاصیت های Before و After طراحی کرد و استفاده نمود , یا مثلا درون فایل استایل شیت همه ی المان ها خاصیت Direction آنها برای بر rtl باشد نیاز نست تک به تک برای همه ی آنها این خاصیت را استفاده کنیم , فقط کافی است که این خاصیت را به * بدهیم تا همه این خاصیت را بگیرند , این نکات در طراحی سایت میتواند باعث سبکتر شدن و بهینه تر شدن وبسایتتان گردد .

 

مدیریت و کاهش تعداد درخواست ها به سرور

هرچه تعداد درخواست های ارسالی به سرور کمتر باشد شما پرفرمنس بیشتری خواهید داشت , به عنوان مثال سایتی 10 استایل شیت مختلف را لود کرده , 10 درخواست به سرور ارسال میشود 10 جواب از سرور بازگردانده میشود و 10 فایل متفاوت شروع به دانلود شدن مشود , حال در نظر بگیرید همه این فایل ها 1 فایل بود , 1 درخواست به سرور ارسال میشد , 1 جواب از سرور برای کلاینت بازگردانده میشد , و 1 فایل دانلود میشد و در نهایت رندر و استفاده میشد , خب بالطبع سرعت بارگذاری سایت نیز بیشتر میشود .

یا در نظر بگیرید شما در سایت از 20 ایکن متفاوت استفاده کرده اید , تعداد درخواست ها و جواب ها و فایل های دانلودی جمعا به 60 ریکوئست و ریسپانس تبدیل میشود و برای سرعت بارگذاری سمی است کارگر , برای برطرف کردن این مشکل میتوان همه ی ایکن ها را درون یک تصویر قرار داد و برای المان های مختلف به عنوان بک گراند انتخاب کردن و با بگ گراند پوزیشن موقعیت ان را تغییر داد و ایکن دلخواه را درون المان نشاند .

 

استفاده از قابلیت های مرورگر برای Cash کردن

کش کردن هم راهی بسیار کارامد برای بهینه سازی وبسایت است که شامل :

طراحی سایت
سایت
وبسایت
بهینه سازی
طراحی وبسایت
جدیدترین مطالب این دسته
رابط کاربری و تجربه کاربری چیست
رابط کاربری و تجربه کاربری چیست
بررسی نرم افزار های PWA
بررسی نرم افزار های PWA
لایو آیکن
لایو آیکن